Τετάρτη, 16 Νοεμβρίου 2016

Sauna: Τι είναι και ποια τα οφέλη της!!

Ο όρος Σάουνα ή θερμόλουτρο αποτελεί έναν θάλαμο ειδικής κατασκευής, συνήθως από ξύλο κωνοφόρων, όπου το ανθρώπινο σώμα εκτίθεται σε υψηλές θερμοκρασίες (έως 120 οC) για χρονικό διάστημα περίπου 10-15 λεπτών και ακόλουθη επαναφορά της θερμοκρασίας του σώματος με επαφή με ψυχρό νερό ή χιόνι. Ο όρος αυτός αναφέρεται εκτός από τον θάλαμο και στη διαδικασία που περιγράφεται παραπάνω. Η σάουνα διακρίνεται σε Υγρή (προκαλεί εφίδρωση με βοήθεια υδρατμών) και Ξηρή (προκαλεί εφίδρωση με βοήθεια ρεύματος θερμού αέρα). 
Η σάουνα προάγει την εφίδρωση και την αύξηση της αιματικής κυκλοφορίας! Το μέσο άτομο χάνει περίπου μισό λίτρο ιδρώτα. Η θερμοκρασία της επιδερμίδας ανέρχεται στους 40 οC και η εσωτερική θερμοκρασία  του σώματος δεν υπερβαίνει τους 37,7 οC . Η καρδιακή συχνότητα αυξάνεται κατά 30% ή περισσότερο. Ο μεγαλύτερος όγκος αίματος κατευθύνεται προς την επιδερμίδα. 


Οφέλη:
  • Αύξηση της ροής του αίματος και του οξυγόνου στους ιστούς, που διατηρεί τους ιστούς σε καλή κατάσταση.
  • Αύξηση της αποβολής τοξινών μέσω τη αύξησης της εφίδρωσης και καθαρισμός του δέρματος. 
  • Μείωση του μυικού σπασμού και του μυοσκελετικού πόνου.
  • Θετική επίδραση στο νευρικό σύστημα, χαλάρωση και μείωση του στρες και της ήπιας κατάθλιψης. 
  • Μείωση των οιδημάτων και της σκληρότητας των αρθρώσεων (π.χ. Ρευματοειδής αρθρίτιδα όχι σάουνα  κατά την έξαρση της φλεγμονής).
  • Μείωση της αρτηριακής πίεσης και βελτίωση της καρδιακής λειτουργίας (χρειάζονται περισσότερα δεδομένα)
  • Η χαλάρωση των αναπνευστικών μυών και η διευκόλυνση της αναπνοής μπορεί να ανακουφίσει τους ασθενείς με άσθμα και χρόνια βρογχίτιδα (προσοχή όχι σάουνα κατά την ασθματική κρίση και όχι στο κρύο ντους, προτιμήστε το ζεστό νερό)
  • Θετική επίδραση σε κάποια δερματικά νοσήματα όπως η ψωρίαση.  
Αντενδείξεις: 
  • Φλεγμονή
  • Άσθμα
  • Διαταραχές Αρτηριακής πίεσης
  • Καρδιακές Παθήσεις
  • Εγκυμοσύνη
  • Κλειστοφοβία
  • Γριπώδεις λοιμώξεις
  • Ίλιγγοι
  • Νεφροπαθείς
Για οποιοδήποτε πρόβλημα υγείας συμβουλευτείτε τον ιατρό σας πριν από τη χρήση της σάουνας. 
Απλές Προφυλάξεις:
  • Αποφύγετε το αλκοόλ πριν και μετά από τη σάουνα.
  • Αποφύγετε φάρμακα που επιτείνουν την εφίδρωση και μπορεί να προκαλέσουν υπερθέρμανση του σώματος.
  • Μην υπερβαίνετε τα 15-20 λεπτά. 
  • Κρυώστε σταδιακά. 
  • Πίνετε 2-4 ποτήρια  κρύο νερό μετά από τη σάουνα. 
  • Εάν αισθανθείτε δυσφορία κατά τη διάρκεια της σάουνα, διακόψτε την παραμονή σας.
  • Μην κάνετε σάουνα εάν είστε άρρωστοι. 


Πηγές: 

Hannuksela ML1Ellahham S, Benefits and risks of sauna bathingAm J Med. 2001 Feb 1;110(2):118-26 

Harvard Medical School, Sauna Health Benefits : Are saunas healthy or harmful?

Charles Raison, MD, Can Sitting in a Sauna Ease Depression? WebMD, July 7, 2016

http://www.drwhitaker.com/health-benefits-of-a-sauna/





Δεν υπάρχουν σχόλια: